Vem kan du lita på då du ska flytta ditt piano, antikviteterna eller biljardbordet?
Att flytta speciella och tunga föremål kan vara komplicerat. Många gånger planerar man att låta familjen eller vännerna flytta föremålet eftersom man tror att det är ett lätt jobb. Men även om det låter som ett litet jobb så är det ett arbete som kräver ett proffs, som både är erfaren och vet hur man hanterar en sådan särskild flytt.
Faktiskt så borde alla pianoflyttar bara utföras av certifierade pianoflyttare. De har de nödvändiga redskapen för att se till att pianot flyttas på ett säkert sätt. Många gånger då man frågar sin flyttfirma om de har pianoflyttare så svarar de ja, men är de inte certifierade så kanske inte ditt värdefulla föremål blir flyttat säkert. Det finns vissa verktyg och redskap som en certifierad pianoflyttare använder för att garantera säkerheten av ditt kära instrument.
Det samma gäller om du ska flytta antikviteter som du tycker om eller ett fullstort biljardbord. De kräver också erfarna flyttare som har de rätta verktygen och redskapen för att kunna garantera en säker flytt. Många gånger får man betala extra avgifter för dessa sorters flyttar, samt en lägsta kostnad eftersom det ofta bara är en eller två saker man behöver särskilda flyttare till. Men den säkerheten och tryggheten man får på köpet med en erfaren och specialiserad flyttarbetare väger enkelt upp det kostnaden. Talesättet ”man får vad man betalar för” blir särskilt aktuellt i detta sammanhang. Det finns ingen garanti för att dina skatter anländer säkert till den nya adressen med oerfarna flyttare. Att flytta piano, antikviteter och biljardbord är komplicerat.
När du ringer och ber om offerter för din pianoflytt så se till att du samtidigt kan berätta exakt vilket sorts piano det handlar om (d.v.s. spinett, klassiskt, liten flygel eller fullstorflygel etc.). Då du ska flytta en antikvitet så berätta vilken sort och form den har så flyttfirman kan bestämma om det kommer att behövas särskilt paketeringsmaterial. Slutligen om det gäller ett biljardbord så ta reda på hur stort det är. All denna information är oerhört viktig samt vart föremålet står för att få en riktig offert (det vill säga om det ska flyttas en eller flera våningar). Att berätta allt detta hjälper flyttfirman bestämma hur mycket personal och vilka sorts redskap som behövs till flytten för att garantera en säker på- och avlastning. Kom ihåg att vissa saker kan behövas selas ner eller upp, och vissa flyttfirmor inte längre utför sådana flyttar på grund av olycksrisken. En bra flyttfirma kan hjälpa dig att göra den bästa planen för din flytt till det bästa priset och med det bästa skyddet för dina särskilda skatter.